I was there
Zeynab Movahed’s paintings have a feminine side to them, a quality which is by no means external—i.e. an addition to a representational image—but is an essential characteristic, inherent in her paintings. Unlike many of the mainstream tendencies in painting that exploit the everyday lives of women as their subject-matter, and fall short of expressing the consequences of sexual discriminations, Zeynab’s pictures manage to depict similar circumstances, cleverly and honestly. The artist intentionally abstains from displaying faces in her paintings, so that the bodies are devoid of any individual significance, and in a broader context, display sexuality as a general archetype, made of heterogeneous conceptions. Subjects are set in the compositions with gestures that a person would have when she is put in front of a camera, i.e. practically taking the best spot of the frame to be the center of attention. This, however, does not mean that the statues embrace an undisputed role. On the contrary, each one them display a once-for-all, unrepeatable existence, in a fleeting yet unique moment. This is the very distinction that was mentioned earlier about this collection and those of many other contemporary artists of the same genre. In other words, the every-day life depicted in these paintings transcends a mere representation to point out to humanity’s existence apart from sexuality. The artist’s concern for expressing and picturing the subtleties—both in form and content—cannot be left unnoticed. In this regard, another aspect of the works seems to deserve consideration, namely the artist’s painstaking attention to details in each and every one of her paintings. This method of picturing the flowers and botanical designs is undoubtedly more than a haughty play of figures and colors, and they do not find their way into the canvas just because the compositions require them, but they definitely hint at a hardship that is blended with the conventional definition of a certain sexual duty. In spite of the fact that she belongs to a young generation of artists that has recently arrived at the artistic scene, Zeynab Movahed is satisfyingly aware of the expressional capacities of painting, and subtly makes use of her skills to convey ideas and emotions thorough this medium.
Hamid-Reza Karami, Curator
September of 2014
نقاشی های زینب موحد واجد وجهی زنانه اند، اما این زنانگی نه به مثابه کیفیتی بیرونی - افزوده به تصویری بازنمایانه - بلکه همچون خصیصه ای گوهرین در کنش نقاشانه او رخ می نماید. برخلاف برخی گرایش های جاری در نقاشی امروز که نقش های روزمره ای از زنان را دستمایه قرار می دهند، و در بیان آنچه طرح مسائل برآمده از تفاوت جنسی می نماید ناکام می مانند، تصویرپردازی های زینب از پس نمایش موقعیت هایی مشابه هوشمندانه و صادق برمی آید. هنرمند عامدانه از نقش زدن چهره در آثارش سر باز می زند، تا پیکره ها از دلالت بر یک هویت معین عاری شوند، و در چارچوبی فراخ تر، جنسیت را به مثابه الگویی عام و برساخته از باورهای ناهمگن به نمایش درآورند. آنها در موقعیت هایی که یادآور اطوارهای مقابل عدسی دوربین عکاسی هستند، گویی از مکان و زمانِ ثابت شدنِ خود آگاهند، و عملا در بهترین نقطه از ترکیب بندی جای می گیرند تا در کانون توجه بمانند. اما این بدان معنا نیست که پیکره ها در وضعیتی انفعالی بر پذیرش بی چون و چرای نقش های شان صحه بگذارند. برعکس، هر یک گویی موجودیتی یکه و تکرارناپذیر را، در لحظه ای گذرا اما یگانه، تصویر می کنند. و این دقیقا وجه تمایز پیش گفته بین این مجموعه و آثاری از این دست را آشکار می کند. به تعبیری دیگر، روزمرگیِ پرداخته شده از سطحِ بازنماییِ صِرف درمی گذرد تا بر هستیِ انسانی صرف نظر از جنسیت انگشت بگذارد. دغدغه هنرمند در بیان و تصویر ظرایف – چه صوری و چه محتوایی - اما نکته ای نیست که در پس هدفی این چنین مغفول بماند. به این ترتیب، ویژگی دیگری از این آثار قابل تأمل می نماید، و آن جزئیات پردازی و دقیق نگاریِ – به معنای دقیق کلمه – ریاضت باری است که هنرمند در نقش زدنِ بستر و زمینۀ تمام نقاشی ها به کار می بندد. اختیار کردن چنین اسلوبی در تصویر کردن گل ها و نقوش گیاهی، بی تردید معنایی بیش از نوعی بازی متفرعنانۀ نقش و رنگ دارد، و نه بی گمان از سر الزام ترکیب بندی و هارمونی به بوم ها راه می یابد، بلکه قطعا به تلویح اشاره ای به ریاضت و دشواریِ عجین شده با تعریف متداول از نقش و وظیفۀ جنسی معین دارد. زینب موحد، با وجود تعلق به نسل جوانی از هنرمندان که به عرصه آمده اند، به اتکای مداومت و تجربه، به خوبی از ظرفیت های بیانی رسانۀ نقاشی آگاه است و با هوشیاری از توانایی هایش در راه بیان احساس و اندیشه به واسطۀ این رسانه بهره می گیرد.
حمیدرضا کرمی
کیورِیتِر
مهر 1393
Collections: Clothes rope | As it is | I was there | You are awake while we slumber| Encolsed Garden